::FAMILY KBMKL::

13 May 2009

::KITA TERLALU KECIL::

Bismillahirrahmanirrahim...
Alahamdulillah, selepas bertungkus lumus renovate umah, akhirnya siap jgk. Ana tukar layout umah ni sbb ana tertarik dgn tempat yg ana guna sekarang..Sesuai dgn apa yg ana nak:)


Setiap manusia yg dilahirkan di muka bumi ini tidak tahu siapa dirinya dan siapa pula bumi yg dihuninya apatah lagi alam yg sgt luas yg melingkupinya. Alam sejagat berisi sekitar 300 juta galaksi. Salah satu dari galaksi ini adalah Galaksi Bima Sakti, yg terdiri daripada sekitar 250 juta bintang. Matahari kita hanyalah salah satu bintang dari berjuta-juta bintang ini. Begitulah, Matahari kita ibarat sebutir pasir di antara pasir-pasir di pantai. Cuba bayangkan pula saiz bumi kita?Bumi tempat tinggal kita terlalu kecil berbanding sebutir pasir tersebut. Sedangkan kita manusia??

Dari segi ukurannya, manusia bak sebutir debu di padang pasir nan luas. Sesuatu yg tak bererti dalam alam semesta tak bertepi. Dilihat dari kekuatannya sekalipun, manusia makhluk yg teramat lemah, jauh lebih lemah dari kekuatan alam ini. Dari virus yg tak kelihatan sehingga mampu menjadikan manusia sakit, hingga hujan, gunung dan gempa bumi yg berupaya melenyapkan manusia dari muka bumi ini. Begitulah, kehidupan manusia seolah tak bererti jika dilihat dari ukuran dan kekuatannya, di bandingkan dengan ukuran alam semesta dan kedasyatan peristiwa alam.

Namun, benarkan hidup manusia tanpa erti? Jika makna hidup memang tiada, mengapa manusia perlu ada? Jika mata melihat permandangan, telinga yg mendengar suara, lidah yg mengecap rasa dan kulit yg menerima sentuhan ini tidak memiliki makna apapun, lalu untuk apa semua ini ada? Benar, semua ini seakan-akan tiada erti jika fahaman kita hanya berkisar pada ukuran dan kekuatan manusia semata-mata.

Sesungguhnya Dialah Allah, Penguasa dan Pemilik Kekuatan di sebalik keajaiban fenomena alam ini. Semuanya diciptakan oleh-Nya agar manusia mampu mengenal keberadaan dan sifat-sifatNya. Lebih dari itu, alam ini dicipta agar manusia senantiasa mengingati akan keagungan Pencipta-Nya dan kelemahan diri kita.

Tanyakanlah (wahai Muhammad): Kepunyaan siapakah bumi ini dan segala yang ada padanya, kalau kamu mengetahui? (84)
Mereka akan menjawab: Kepunyaan Allah. Katakanlah: Mengapa kamu tidak mahu ingat (dan insaf)? (85)
Tanyakanlah lagi: Siapakah Tuhan yang memiliki dan mentadbirkan langit yang tujuh dan Tuhan yang mempunyai Arasy yang besar? (86)
Mereka akan menjawab: (Semuanya) kepunyaan Allah. Katakanlah: Mengapa kamu tidak mahu bertakwa? (87)
Surah Al-Mu'minun : 84-87

No comments:

::LISTENING::

::PET::