::FAMILY KBMKL::

01 May 2009

..::DIALOG BISU DIMALAM ULANGTAHUN::..

DIRI 1: Hai!

DIRI: Hai!

DIRI 1: Kenapa diam aje ni? Jgnlah sembunyikan sesuatu daripadaku, kerana engkau tidak dapat merahsiakan apapun dariku.

DIRI: Aku hanya sedang mencari diriku.

DIRI 1: Hilang maksudmu?

DIRI: Tidak juga.

DIRI 1: Hakikat diri?

DIRI: Mungkin.

DIRI 1: Kenapa? Apa yg tak kena denganmu?

DIRI: Aku rasa keliru.

DIRI 1: Kau tak perlu rasa keliru. Kau ada kekuatan. Ayuh, bangun dari lamunanmu itu!

DIRI: …(diam)

DIRI 1: Bisikkan ke telingaku, aku setia mendengarmu.DIRI: Aku tidak kenal diriku, bagaimana aku boleh bisikkan ke telingamu.

DIRI 1: Mari aku ingatkan padamu. Engkau diciptakan Allah bersama-sama jutaan saudaramu yg lain.Tapi setelah berhari-hari kau bertarung nyawa, akhirnya engkau sahaja yg sampai ke alam ini. Engkau adalah insan terpilih!

DIRI: Terpilih? Aku tak rasakannya.

DIRI 1: Engkau memang pelupa & tidak sensitif. Kau manusia yg kuat.

DIRI: Kuat? Aku selalu gagal.

DIRI 1: Cuba kau ingat baik-baik. Walaupun kakimu tertusuk duri, tersadung oleh akar-akar yg memaut kiri dan kanan perjalananmu, tapi kau tetap teruskan perjalananmu itu.

DIRI: Ah! Itu hanya sekelumit. Dan tidak ada orang tahu pun, apa lagi menghargainya.

DIRI 1: Tidak. Pasti ada yg tahu dan pasti ada yg menghargainya.

DIRI: Aku tidak tahu!

DIRI 1: Sebab engkau butakan matamu dan mata hatimu.

DIRI: Buktinya?

DIRI 1: Walaupun kau hidup penuh jerih, tapi lihatlah. Kau memperoleh banyak perkara tanpa kau duga.

DIRI: Tapi, aku masih tak punya apa-apa.

DIRI 1: Ada, Cuma kau sahaja yg membutakan pandangan mata hatimu.

DIRI: (merenung sejenak). Betul juga katamu. Tapi, aku tak punya satu perkara, yg aku dambakan dalam hidupku.

DIRI 1: Teruskan, aku mendengar ni.

DIRI: Aku mahukan hati emas.

DIRI 1: Oh. Itu maksudmu. Yeah, aku faham, eh, kurang faham. Boleh jelaskan?

DIRI: Setiap manusia mencari kebahagiaan hakiki.

DIRI 1: Kau punya segalanya. Lihat, kau punya keluarga yg menyayangi, sahabat yg sentiasa menemani. Dan macam-macam lagi.

DIRI: Ya, betul. Tapi ada lagi kemahuanku yg paling indah dalam hidupku. Aku akan mencari hati emasku hingga hujung nyawa.

DIRI 1: Carilah. Aku pasti kau akan berjaya. Eh, kau jangan lupa, bahawa kau pernah menemuinya!

DIRI: Bila??

DIRI 1: Ingat, semasa kau bersedih, hatimu resah gelisah. Kau duduk bertafakkur mengingati Penciptamu. Engkau menyebut dan menyeru namaNya. Kau memanggil-manggil-Nya. Tahu tak, Dia sangat suka engkau mengharap dari-Nya.

DIRI: Ya, aku ingat. Tapi….Aku..L.A.L.A.I…

DIRI 1: Nah, itu silapmu. Bagaimana mengakui kekasih kalau tidak sanggup berkorban, berjihad? Sekurang-kurangnya engaku telah mengakui bahawa tiada lain di dunia ini yg lebih Agung dan hebat dari-Nya, yg berhak dicinta selain daripada-Nya. Kotakan kata-katamu itu. Pergilah mengembara dan carilah hati emasmu itu. Kudoakan moga kau menemuinya. Dan jagalah hati emasmu rapi-rapi, bagaikan kekasihmu….

DIRI: Semoga aku dapat kuatkan semangatku ini. Ya Allah, aku mengharapkan pertolongan-Mu. Tiada daya kekuatan melainkan daya dan kekuatan-Mu. Jadikan aku hamba-Mu yg diredhai.

DIRi 1: Amiiiin…

DIRI: Ya Allah.. Jadikan bertambahnya umurku tahun ini menjadikan aku lebih hamper kepada-Mu. Aku mohon satu ‘hadiah’ daripada-Mu. Masukkan namaku kedalam golongan hamba-hamba-Mu yg Kau redhai… Alangkah gembiranya aku, jika pada hari kematianku nanti, Engkau menyeru pada jenazahku… “ Ya ayyatuhal nafsul muthmainnah, irji’e ila rabbikiradhiayatan mardhiyyah, fadkhuli fi ‘ibadi wadkhuli jannati… Adakah aku terlalu meminta??

No comments:

::LISTENING::

::PET::