::FAMILY KBMKL::

01 November 2008

..:::KISAH PENEBANG KAYU:::..

Suatu ketika dulu, seorang pemuda tinggal bersama isterinya di pinggir sebuah hutan. Pemuda itu bekerja sebagai penebang kayu. Setiap hari, penebang itu pergi ke hutan untuk menebang pokok dan kemudian menjualnya di bandar.Pada suatu hari, si pemuda berkata kepada isterinya..

“Wahai isteriku, aku cuba untuk menebang 10 batang pokok hari ini. Aku yakin aku boleh melakukannya”.

Setelah itu, pemuda it terus menuju ke arah hutan. Apabila senja tiba, ternyata pemuda itu pulang dgn hasil jualan 10 batang pokok yg dijualnya itu dan bermaknanya dia berjaya mencapai targetnya. Hal itu terus berlalu dari hari ke hari. Setiap hari pemuda itu tidak jemu2 melakukan kerjanya dengan penuh kesungguhan.

Namun, tidak lama kemudian hasil yg didapatinya semakin menurun. Minggu berikutnya dia cuma mampu menebang 8 batang pokok dan pada minggu berikutnya dia hanya mampu menebang 6 batang pokok sahaja. Sampai akhirnya, si penebang muda itu cuma mampu menebang 3 batang pokok.

“Ah, mengapa semua ini terjadi? Bukankah aku masih muda dan kuat??” keluh si penebang muda itu.

Si isteri yg pada mulanya diam terus berbicara…

“Suamiku, engkau memang masih muda dan aku yakin engkau mampu menebang lebih banyak lagi. Tapi engkau harus ingat, engkau harus mengasah kapakmu sebelum pergi bekerja. Sia-sialah semua tenagamu kalau kau punya kapak yg tumpul. Suamiku, kita tak dapat berharap hasil tebangan yg banyak kalau kita selalu lupa untuk mengasah kapak yg kita miliki”.

APAKAH IKTIBARNYA??

Kita sebenarnya sama seperti penebang muda itu:-
1. Kita terlalu sering berharap untuk mendapat pointer yg tinggi, tapi usahanya tak segigih mana.
2. Kita terlalu mengharap setiap sahabat memahami kita, tapi kita tak cuba untuk memahami setiap diri sahabat kita.
3. Kita terlalu sering bermohon kepada Allah untuk diberikan pahala & imbuhan yg sesuai tapi mutu ibadahnya minimum je.

Cuma sikit waktu yang kita berikan untuk mengasah keimanan kita dengan harapan pahala yg berlimpah. Kita sering lupa untuk mengasah semuanya padahal di sekeliling kita ada terlalu banyak cara yg boleh mengasah jiwa dan iman kita & salah satunya KEBAJIKAN MASYARAKAT.


***Actually ana dapat idea nak tulis pasal kisah ni lepas balik dari jamuan umah pak long. Time pak andak bg ucapan, ana dapat lihat besarnya harapan pak andak pada remaja(kitalah tu).. Kita mungkin masih lagi tak mampu utk memimpin sebuah negara tp kita mampu utk merubah nasib adik2 yg bakal menjadi pemimpin masa depan. Allah dah bg jalan pada kita menerusi KBM, mudahan perjuangan ini lebih mudah utk diteruskan..

“Teruslah memberi hikmah kepada orang sekitar kerana hikmah itu ibarat keharuman bunga yang semerbak, yang melekat pada tgn yg memberikan bunga”.

No comments:

::LISTENING::

::PET::