::FAMILY KBMKL::

04 November 2008

…:::BILA HIDUP INI BERCERMIN:::…

BILA HIDUP ITU CERMIN...... Seharusnya kita lebih mengerti & memahami hidup apa dan bagaimana yg telah dan akan dilalui agar mampu mendekatkan diri kita pada-Nya.
BILA HIDUP ITU CERMIN…… Seharusnya kita dpt bersentuhan lebih dekat pada-Nya agar kita mampu mengetahui dgn jelas segala kekurangan yg yg terpantul dari cermin itu.

NAMUN SAYANG……
Kita sering menganggap bahawa hidup itu ibarat cermin cembung yg selalu melebih-lebihkan kekurangan dan mengurang-ngurangkan kelebihan yg kita miliki..
Atau kita sering menganggap bahawa hidup itu umpama cermin cekung yg selalu memberikan kekecewaan pada apa yg dipantulnya..
Dan menganggap cermin kehidupan adalah wujud yg lari kenyataan padahal kalau saja kita mampu merenungkan sejenak peristiwa yg dialami baik yg memalukan mahupun yg menyenangkan kerana itu adalah cerminan diri kita yg kita tak sempat perhatikan bahkan terus luput dari pandangan kita..

Cubalah mengerti….
Andai kita mampu melihat hidup ini seperti cermin datar yg setiap hari kita berkaca padanya, melihat noda hitam di wajah dgn jelas & perlahan-lahan mulai menutupinya dgn bedak @ sekadar lotion… bukankah itu lebih mudah??
Berapa kali kita bercermin utk sekadar memperindahkan penampilan jasad?

Namun..
Ketika itu sudahkah kita bercermin dgn kehidupan..
Menutupi kesalahan dgn amal soleh yg kita lakukan..
Serta menjadikan kelebihan sbg jalan utk dekat dgn-Nya seperti setiap hari kita lakukan??
Sudahkah??
Atau mmg kita malu utk melihat segala kekurangan kita
Melalui cermin kehidupan yg ada di depan mata??

No comments:

::LISTENING::

::PET::