::FAMILY KBMKL::

22 April 2009

..::MEREDAM RASA TERSINGGUNG::..


Bismillahirrahmanirrahim...


Salah satu perkara yg sering membuatkan mood kita tidak baik adalah rasa tersinggung. Perasaan ini muncul disebabkan oleh ketidaktahanan & ketidakfahaman kita terhadap sikap orang lain. Ketika tersinggung, kita akan sibuk utk membela diri dan selanjutnya memikirkan keburukan orang lain. Paling membahayakan, akan timbul rasa marah. Kemarahan yg meluap-luap sehinggakan tidak dapat utk dikawal..


Apa yg menyebabkan kita merasa tersinggung??

Rasa tersinggung akan muncul apabila seseorang menilai dirinya lebih dari kenyataan yg sebenarnya, merasa diri pintar, berjaya dan sebagainya. Setiap kali kita menilai diri kita lebih dari yg sepatutnya, kita akan amat mudah utk merasa tersinggung walaupun yg sebenarnya sekadar gurauan dari sahabat semata-mata. Oleh itu, ada sesuatu yg harus kita perbaiki, iaitu KEBOLEHAN MENILAI DIRI.


Jangan banyak berfikir atau mengingat-ingat bahawa kita telah berjasa, kitalah yg menyelesaikan segalanya, etc. Semakin banyak kita mengaku-ngaku tentang diri kita, makin mudah syaitan memainkan peranannya & terdetiklah rasa tersinggung itu didalam hati kita. Ada beberapa perkara yg cukup efektif utk meredam rasa tersinggung.


1. BELAJAR MELUPAKAN

Belajarlah melupakan setiap perkara yg membuatkan kita tersinggung. Tak mudah utk dilakukan tetapi kita mampu sebenarnya utk melakukannya. Walaupun kita sbg pemimpin, lupakanlah hal itu & seterusnya anggaplah semuanya sebagai amanah agar diri kita tidak tamak terhadap penghargaan semata-mata. Kita harus melatih diri utk merasa sekadar hamba Allah SWT yg tidak memiliki apa-apa kecuali sedikit ilmu yg dipercikkanNya kepada kita.


2.BERMANFAAT APABILA MENANGGAPI DENGAN TEPAT

Kita harus melihat bahawa walau apapun yg dilakukan orang kepada kita akan bermanfaat apabila kita berupaya utk menanggapi semau itu dengan tepat. Kita akan rugi apabila salah dalam menaggapai setiap perkara yg berlaku kpd kita. Tak perlu mencari kesilapan orang lain, terima seadanya dan fikirkan hikmah disebalik perkara yg terjadi. kita tak mampu memaksa orang lain melakukan sesuatu mengikut kehendak kita, tetapi yang perlu kita lakuakn adalah memaksa diri kita menyantuni orang lain dengan akhlak terbaik kita. Apapun kata-kata, cercaan atau hinaan orang lain kepada kita, ianya terjadi dengan izin Allah SWT. Anggaplah ini episod atau ujian yg harus kita alami utk menguji keimanan kita.


3.JADIKAN PENGHINAAN SBG PENINGKATAN KUALITI DIRI.

Jadikanlah penghinaan orang lain kepada kita sbg ladang peningkatan kualiti diri kita dan kesempatan utk mengamalkan sifat mulia. Maafkanlah sesiapapun yg menyakiti kita dan balaslah dengan kebaikan.

No comments:

::LISTENING::

::PET::