::FAMILY KBMKL::

29 October 2008

..:::Wanita Solehah:::..

Wanita yang di dunianya solehah akan menjadi cahaya bagi keluarganya, melahirkan keturunan yang baik dan jika meninggal di akhirat akan menjadi seorang bidadari. Katakanlah kepada wanita yang beriman, hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara farajnya dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya kecuali yang biasa nampak daripadanya.

Rasulullah SAW bersabda : “Dunia ini adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita yang solehah” (HR Muslim).

Wanita solehah merupakan penguat semangat berjuang suami dan semangat ibadah suami. Suami terasa yakin yang dirinya tidak di khianati, kalau ditatap wajahnya betul-betul menyejukkan kalbu, kalau berbicara tutur katanya menenteramkan jiwa, tidak ada keraguan terhadap sikapnya…betapa besarnya tanggapan terhadap wanita solehah.

Pada prinsipnya wanita solehah adalah wanita yang taat pada Allah, taat pada Rasul.Kecantikannya tidak menjadikan fitnah pada orang lain. Kalau wanita muda dari awal menjaga dirinya, selain dirinya akan terjaga, kehormatan dan kemuliaan akan terjaga pula, dan dirinya akan lebih dicintai Allah.Dan, insyaAllah nanti dirinya akan diberikan pendamping hidup yang baik, sesuai dengan sikapnya yang solehah.

Wanita solehah selalu konsisten ( istiqamah) dalam menimba ilmu dari alam dan lingkungan di sekitarnya lantas mengamalkan ilmu yang ada.Wanita yang solehah juga dapat berbakti pada suami dan bangsanya..sesungguhnya wanita solehah sentiasa belajar tentang hidup,baginya tiada hari tanpa belajar..sekadar renungan.

No comments:

::LISTENING::

::PET::